Przygotowanie do wizyty

Opisanie dotychczasowej diety

Przed pierwszą wizytą w gabinecie dietetycznym stwórz listę produktów/posiłków spożytych w ciągu przynajmniej jednego dnia. Najlepiej, jeśli lista będzie zawierać wykaz z trzech dni, co pozwoli na lepszą analizę twojego aktualnego sposobu odżywiania.

Tworząc listę pamiętaj, by zapisać każdy spożyty produkt/posiłek w ciągu dnia oraz wypite płyny (włącznie z wodą).                            Zapis produktów/posiłków powinien zawierać następujące informacje:

  • Godzina
  • Produkty
  • wielkość/ilość
    spożytego produktu

Oto przykład:

  • 12:00 jabłko, średnie
  • 12:40 kawa z mlekiem 3, 2%, kubek
  • 14:00 czekolada mleczna z orzechami, 4 kostki

Ważne, by rozpisywać każdy posiłek na poszczególne składniki i podawać wielkość produktów lub liczbę gramów. Zamiast „surówka” zapisz „surówka z marchewki i białej kapusty”, 1/3 dużego talerza.

Dla wiarygodnej i prawidłowej oceny przedstawionego jadłospisu ważne jest, by zapisywać każdy zjedzony produkt zgodnie z prawdą    i nie „poprawiać” diety.

Poniżej przedstawiamy przykładowy zapis diety

Pobudka 7:20
8:00bułka pszenna, 1 duża
masło, płaska łyżeczka
ser biały śmietankowy, 2 duże łyżki
jabłko, 1 duże
herbata, 1 szklanka
cukier, 2 łyżeczki




8:10woda, 0,5l
9:00snickers, 1 baton
banan, 1 duży
10:30 – 11:30ćwiczyłam aerobik
13:00banan, 1 średni
14:00kotlet schabowy, średni około 150g
ziemniaki, 2 średnie sztuki
masło, 1 łyżeczka
surówka z marchwii i białej kapusty, 1/3 dużego talerza
kompot z wiśni, 1 szklanka



18:00hamburger McDonald's
Coca-Cola, 0,5l
frytki, małe

22:00woda, 2 szklanki
czekolada mleczna, 5 kostek
Zasnęłam około 23:30

Przygotowanie do pomiaru

Kluczowym elementem opracowania indywidualnego programu dietetycznego jest pomiar masy i składu ciała. W każdej poradni Dobry Dietetyk pomiar ten jest wykonywany przy wykorzystaniu bioimpedancji elektrycznej (BIA). To całkowicie bezpieczna i nieinwazyjna metoda, która polega na pomiarze przepływu prądu w fazie wodnej i tłuszczowej organizmu. Metoda BIA umożliwia kompleksową ocenę stanu organizmu, w tym pozyskanie cennych informacji na temat: zawartości tkanki tłuszczowej, beztłuszczowej masy ciała, stopnia nawodnienia organizmu oraz podstawowej przemiany materii.

Aby uzyskać wiarygodny wynik badań prosimy o zachowanie następujących zasad w dniu pomiaru:

  1. Do pomiaru nie zakładaj rajstop, ponieważ badanie jest wykonywane na boso.
  2. Zjedz posiłek min. 3 godziny przed pomiarem.
  3. Przystąp do pomiaru z pustym pęcherzem. W dniu pomiaru należy przyjmować ograniczoną ilość płynów – organizm nie może być ani zbyt mocno nawodniony, ani odwodniony.
  4. Pomiar wykonaj min. 3 godziny po wysiłku fizycznym.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe